JTS:n juhlavuosi 2022

1.1.2023

Emma SM-mitaliottelussa Jarkko Nieminen Areenalla

Jyväskylän Tennisseura ry:n yhdeksäskymmenes toimintavuosi toi mitaleita ja sisälsi seuratapahtumia.

JTS starttasi vuoteen 2022 vireänä 550-jäsenisenä seurana, jossa oli aikuisia 446 ja junioreja 104. Vuoden vaihteessa jäsenrekisteristä löytyy 515 peluria, aikuisia on nyt 434 ja junioreja 81. Siinä missä tyttöjen ja poikien määrät ovat tasaisesti jakautuneet, aikuisissa jäsenistö on huomattavan miesvaltainen. Tässä jutussa kootaan yhteenveto kauden tapahtumista.

Talvikausi

Seuran valmennuksissa oli keväällä ruuhkaa, kun 21 aikuistennisryhmässä kävi viikoittain noin 150 pelaajaa. Junioriryhmiä oli kaikkiaan 18. Kilparyhmissä pelasi 15 junnua, tenniskoulussa kävi 42 lasta ja perusvalmennuksessa 20 nuorta. Päävalmentajan ohella toimi neljä tuntivalmentajaa.

JTS järjesti sisäkaudella kolmet päiväkisat, Mini- ja miditennis Tour -osakilpailun sekä yhdet kansalliset kilpailut Jyväskylän Tenniskeskuksella. Muutamaan otteeseen keväällä pelattiin myös epävirallisesti JTS-jäsenistön pelipäivissä. Yksi toimintavuoden päätapahtumista oli TEHO Sport Finnish Tour -osakilpailun järjestäminen 11.–13.3. Kotiyleisön riemuksi Emma Kuusisto onnistui otteluissaan loistavasti ja sai otettua arvokkaan turnausvoiton. Alkuvuosi sujui mainiosti myös Oliver Kiljusella, joka otti JGP-sarjassa kaksi osakilpailuvoittoa. Jälkimmäinen näistä oli samalla sisäkenttien suomenmestaruus U14-ikäluokassa.

JTS:n edustusjoukkueen kausi yleisessä sarjassa päättyi tällä kertaa putoamiseen kakkosdivisioonaan. Nelosdivarissa pelasi kolme joukkuetta omissa lohkoissaan. Pelisuoritukset riittivät hyvin sarjatason säilyttämiseen. Vitosdivarissa nähtiin mielenkiintoinen lohko E, jossa kaikki viisi joukkuetta olivat käytännössä JTS:n pelureita. Seniorien sarjatenniksessä seuraa edusti yksi joukkue naisten sarjassa: N40 (SM), ja viisi joukkuetta miesten sarjoissa: M65 (SM), M50 (2. div.),  M55 (2.), M60 (1.) ja M70 (1.). N40-joukke eli Minna Aarnikoski ja Ekaterina Sudnik ylsi hienosti SM-sarjan kolmossijaan.

Kesäkausi

Kesän päätapahtumana oli JTS:n 90-vuotisjuhlat kesäisenä lauantaina 18.6. Päivällä palloiltiin nelureita sekä ulkona että sisällä hallissa, ja illalla nautittiin juhlamenu ravintola Albassa. JTS:n jokavuotiseen kesäliigaan ilmoittautui jälleen kiitettävästi osallistujia. Tällä kertaa liiga pelattiin yhdeksässä neljän pelaajan tasolohkossa. Kausikortteja myytiin mukava määrä ja niillä pääsi vielä tänäkin kesänä pelaamaan myös Hippoksen kentille. Kenttämestarina uurasti määrätietoisin ottein Tuomo Watia.

Kesävalmennukset keräsivät kaikkiaan 34 ryhmää kahdella jaksolla. Aikuisryhmiä oli 11+6 ja junnuryhmiä 13+4. Kesäkuun alkuviikkoina kentillä hääräsi JTS:n kesäleiri, johon osallistui 40 lasta. Kesällä massakentillä järjestettiin myös 14-vuotiaiden JGP-osakilpailu sekä SotUL-kisat. Seuran pelurit osallistuivat lukuisiin koitoksiin niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Parhaiten onnistui Olli Salminen ottamalla SM-pronssia seniorien 55-ikäluokassa.

Syyskausi

Syyskausi käynnistyi jälleen kenttä- ja valmennusresurssien suhteen positiivisesti haastavassa tilanteessa. Halukkaita valmennettavia oli runsain mitoin, ja käytettävissä olevat neljä sisäkenttää ovat rajoittamassa ryhmien muodostamista ja tenniksen harrastamista arki-iltoina. Päävalmentaja Henri Bruun koosti noin 250 valmennettavalle 20 aikuistennisryhmää sekä juniorivuoroja jakautuen kilpavalmennus-, tenniskoulu-, valmennus- ja perhetennisryhmiin, sisältäen yhteensä noin 65 ryhmävalmennustuntia viikossa. Valmennettavilla oli mahdollisuus testata taitojaan Mini- ja miditennis Tour -kilpailussa, Luokkamestaruuskisassa, Kansallisissa sekä kaksissa Päiväkisoissa

Yleinen sarjatennis käynnistyi miesten osalta 2-divisioonan lohkossa E, jota JTS johtaa puhtaalla pelillä kahden kierroksen jälkeen. Nelosdivarissa JTS pelaa kahdella joukkueella lohkossa M. Naisten edustusjoukkueen 2-divarikausi on edennyt jo kolme kierrosta ja saldona on nyt 1–2. Senioripuolella JTS on edelleen hyvin edustettuna. N40 ja M65 pelaavat SM-sarjaa, ja alemmissa divisioonissa on neljä joukkuetta.

Yleisen sarjan SM-mitaleista pelattiin joukukuun puolivälissä Turussa. Emma Kuusisto käytti iskunpaikkansa erinomaisesti ja saalisti kisasta pronssisen mitalisijan! Välierässä turnausvoittaja Stella Remander (HVS) oli niukasti vahvempi lukemin 6-4, 7-5. SM-kisa oli samalla Finnish Tourin 8. osakilpailu. Emma sijoittui koko kauden sarjassa kuudenneksi.  Hieno päätös vuodelle ja antaa mukavan pohjavireen tulevalle viimeiselle juniorikaudelle U18-ikäluokassa!

Kauden viimeinen seuraponnistus liittyi hallitekniikkaan. Kenttien varausjärjestelmä vaihdettiin Cintoian systeemiin aivan joulun alla, ja välipäivien kuluessa saatiin pala palalta toimimaan kaikki siihen liittyvät toiminnot sekä valojen ohjaus ja kulunvalvonta ovikoodeineen.

Hyvää Uutta Vuotta 2023 ja pelaamisen iloa kaikille JTS:läisille!